Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa

Lubimy czytać

Placówka posiada dość bogaty księgozbiór: bajki, baśnie, albumy, komiksy. Książki noszą już jednak ślady częstego użytkowania. Dzięki środkom z Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa udało się nam odnowić i doposażyć księgozbiór.
Z racji faktu, że przedszkole jest placówką integracyjną, wzbogaciliśmy  nasza biblioteczkę o pozycje przybliżające dzieciom tematykę niepełnosprawności, kształtowanie postaw tolerancji i otwartości na drugiego człowieka, radzenia sobie w trudnych sytuacjach emocjonalnych.
Od 2016 roku placówka nosi imię UNICEF i angażuje się w akcje charytatywne na rzecz dzieci w Afryce. Zakupiliśmy książki przybliżające naszym wychowankom  faunę i florę kontynentu afrykańskiego oraz  życie dzieci w krajach afrykańskich. Księgozbiór poszerzył się również o pozycje mówiące o: bezpieczeństwie, zdrowym stylu życia, promowaniu działań proekologicznych oraz polskich tradycjach i zwyczajach.

Zajęcia Przeprowadzone i zaplanowane w grupach:

PSZCZÓŁKI

maluchy

  • PODJĘTE DZIAŁANIA:
  • „W krainie emocji i uczuć” – warsztaty o uczuciach i emocjach
  • Cykl spotkań: „Rodzica czytanki”.
  • Zebranie z rodzicami, warsztaty dotyczące wpływu czytelnictwa na rozwój dziecka.
  • Spotkanie autorskie z Anną Podsiadło

ZAJĘCIA EDUKACYJNE Z WYKORZYSTANIEM ZAKUPIONYCH KSIĄŻEK:
„Wyobrażanki. Ćwiczenia relaksacyjne dla dzieci.” A. Olejnik – podczas odpoczynku.
„Baśniowa Akademia Zdrowia” A. Nożyńska-Demianiuk. Cykl zajęć:
– Zdrowa i niezdrowa żywność.
– Dlaczego każdego dnia należy zjeść śniadanie.
– Owoce i warzywa.
– Witaminy.
– Produkty zbożowe.
– Życiodajna woda.

Wykonanie prac plastycznych „Pomysły na super zabawę z przyrodą” E. Kędzior: – pióropusz Indianina, naszyjnik z makaronu, sowa, bałwanek.
„Piosenki dla dzieci na każdą okazję. Święta nietypowe”
– Europejski Dzień Numeru Alarmowego „112”
– Dzień kota „Wszystkie koty to Huncwoty”
– Międzynarodowy dzień książki dla dzieci „Poczytaj mi”
– Dzień bibliotekarza i bibliotek „Bibliotekarz”
Dzień Przyjaciela „Przyjacielu mój”

WNIOSKI Z REALIZACJI PROGRAMU:
– rozbudzanie ciekawości świata;
– stymulowanie rozwoju mowy;
– usprawnianie pamięci;
– kształtowanie wrażliwości moralnej dziecka;
– zapobieganie uzależnieniu od telewizji, telefonu itp. – kształtowanie nawyku czytania

ŻABKI

średniaki / integracyjna


PODJĘTE DZIAŁANIA:

  • Spotkanie z rodzicami Rola książki w życiu dziecka
  • Zajęcie otwarte dla rodziców Jesień wokół nas
  • Współpraca z Biblioteką Miejską zajęcia: Prawa dziecka, Spotkanie z Mikołajem, Emocje
  • Spotkanie autorskie z Anną Podsiadło

ZAJĘCIA EDUKACYJNE Z WYKORZYSTANIEM ZAKUPIONYCH KSIĄŻEK:
Co rośnie w sadzie;
Co rośnie w parku;
Afryka Kazika;
Ratujmy zwierzęta;
Baśniowa Akademia Zdrowia Wyobrażanki

WNIOSKI Z REALIZACJI PROGRAMU:
Promowanie czytelnictwa wśród dzieci;
Rozwijanie wyobraźni;
Poszerzanie zasobu słownictwa.

KRASNALE

średniaki

  • PODJĘTE DZIAŁANIA:
  • Warsztaty W teatrze – emocje, uczucia
  • Zabawy czytelnicze dla dzieci: Pomysły na zabawy z książką
  • Zajęcia warsztatowe: Przygotowanie do Świąt Bożego Narodzenia
  • Cykl spotkań z rodzicami-  Moja przyjaciółka książka –  rodzice czytają dzieci słuchają  
  • 20 minut dziennie – codziennie! –  O czytaniu dzieciom rozmawiamy z rodzicami
  • ZAJĘCIA EDUKACYJNE Z WYKORZYSTANIEM ZAKUPIONYCH KSIĄŻEK:
  • Ratujmy Zwierzęta- światowy dzień zwierząt.
  • Zajęcia edukacyjne Emocje małe i duże – Wesoły Rekin; Kapryśne wróżki
  • Zajęcia edukacyjne -Międzynarodowy Dzień Dziecka z UNICEF  Ważna sprawa, moje prawa
  • „Afryka Kazika” – Dzień Zebry „Janek jest inny. Historia chłopca z autyzmem” H. Krajlić – Światowy Dzień Świadomości Autyzmu

WNIOSKI Z REALIZACJI PROGRAMU:
– Wprowadzenie dzieci w świat literatury
– Budzenie zaciekawienia literaturą dziecięcą
– Kształcenie nawyków czytelniczych, nabywanie nawyku dbania o książki i ich szanowania
– Wzbogacenie słownictwa
– Pobudzanie intelektu i wyobraźni
– Doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem
– Rozwijanie i poszerzanie wiedzy o świecie, rozbudzanie ciekawości świata
– Ćwiczenie koncentracji i umiejętności słuchania
– Wzmacnianie poczucia własnej wartości dziecka
– Budowanie i pogłębianie więzi między rodzicem i dzieckiem
– Przekazywanie za pośrednictwem literatury wartości moralnych 

MOTYLE

starszaki/ integracyjna

  • PODJĘTE DZIAŁANIA:
  • Warsztaty detektywistyczne – szukamy emocji;
    Warsztaty „W teatrze – emocje, uczucia”;
    Warsztaty o tolerancji  i akceptacji osób niepełnosprawnych.
    Warsztaty: Dzieci świata – mieszkańcy Afryki.
  • Zebranie z rodzicami, warsztaty pt. „Jak czytanie książek dzieciom wpływa na ich rozwój”.
  • Spotkanie autorskie z panią Anna Podsiadło.
  • Cykl spotkań: „Rodzice czytają nam bajeczki”

ZAJĘCIA EDUKACYJNE Z WYKORZYSTANIEM ZAKUPIONYCH KSIĄŻEK:
Afryka Kazika”- światowy dzień zwierząt;
Emocje” bajka;
„O Kaziku i misiu słoniku” K. Pruszkowska;
„Uczucia” L. Walden;
„Mam Zespół Downa” H. Krajlić;
„Janek jest inny. Historia chłopca z autyzmem” H. Krajlić – Światowy Dzień Świadomości Autyzmu;
Cykl spotkań na podstawie książki „Poradnik dla dzieci o empatii, dobroci i zmienianiu świata” Qnjali Q.Rauf

WNIOSKI Z REALIZACJI PROGRAMU:
-zwiększenie poczucia wartości u dzieci;
– budowanie więzi z dzieckiem;
– otwartość  na drugiego człowieka;
– pobudzanie intelektu i wyobraźni;
– rozumienie przeżywanych emocji (własnych i innych).

SOWY

maluchy

  • PODJĘTE DZIAŁANIA:
  • Współpraca z Filią Biblioteki Miejskiej na Ksawerze
  • Jak czytanie wpływa na zachowanie  się dziecka? – prelekcja dla rodziców
  • Z wizytą w lesie – zajęcie otwarte dla rodziców.

ZAJĘCIA EDUKACYJNE Z WYKORZYSTANIEM ZAKUPIONYCH KSIĄŻEK:
Emocje – nazywanie emocji;
W przedszkolu –radosne  odkrywanie świata przez dzieci;
Uczucia- w mojej głowie i moim sercu;
Co rośnie w parku;
Co rośnie w sadzie.

WNIOSKI Z REALIZACJI PROGRAMU:
Poszerzanie zasobu słownictwa u dzieci;
Zachęcanie do korzystania ze zbiorów bibliotecznych;
Rozwijanie spostrzegawczości;
Odkrywanie świata.